Veranstaltung

Künstlergespräch mit Rajkamal Kahlon und Catarina Simão

11. November 2016, 19:00 - 21:00
Künstlergespräch

Künstlergespräch mit Rajkamal Kahlon und Catarina Simão

am Freitag, 11. November 2016, 19:00 Seminarraum ERH | in englischer Sprache

Die fiebrigen Gespenster der Kunst ist eine Ausstellung über das Verhältnis von Politik und Ästhetik. In der heutigen Zeit anhaltender Krisen, die ebenso politische wie wirtschaftliche Folgen haben, manifestiert sich eine extreme Unzufriedenheit oft in verschiedenen Formen von (nicht) gewaltsamen Protestbewegungen und Aufständen, die Regierungen zu Fall bringen. Dennoch gelingt mit es solchen Aktionen meistens nicht einmal, auch nur kurzfristige strukturelle Veränderungen zu bewirken. Dieses ist der Kontext, um auf den Radikalismus und die antikoloniale Revolution in der Epoche des Kalten Krieges zurückzublicken, in der sich die Ideen und der Glaube an die Möglichkeit eines grundlegenden gesellschaftlichen Wandels rund um den Globus verbreiteten.

Im Zentrum der Ausstellung stehen aktuelle Kunstwerke, die ein neues Interesse an den revolutionären Ideen der 1960er- und 1970er-Jahre erkennen lassen. Sie konzentrieren sich vor allem auf Aktionen, die politische Vorstellungen gewaltsam zum Ausdruck brachten, um so einen weitreichenden gesellschaftlichen Wandel durchzusetzen.

Rajkamal Kahlon is an American artist based in Germany and the U.S. Her career long work with colonial archives reflects on the violence created by The War on Terror. Kahlon’s iconic political work, which insists on the centrality of the body in the experience of violence, changes the sum of politics into a record of intimate pain. Working with conceptual strategies, Kahlon emancipates the meaning of texts and images created by regimes of power through the use of absurdist humor and critical aesthetics. Texts and images, once liberated from former narratives, offer the potential for new forms of poetic resistance. The audience is presented with a shifting moral ground where the act of viewing is both complicit with and precedes the production of violence.

Catarina Simão (Lisbon, 1972) is an artist and researcher who lives and works between Maputo and Lisbon. With her recent project, she casts her interest on inquiring common cultural and visual heritage of violence and emancipation. Throughout a revisionist lens on the history of the Independence Movement in Mozambique, she creates what can be understood as reverse museology. Her work has been presented at Serralves Museum, Manifesta 8 Biennial, Africa.cont, New Museum, Reina Sofia Museum, School of Kyiev, Eva International 2016 and also in Mozambique and Lebanon. Simão publishes books and articles connected to her researches: Uhuru (tranzit / apart label, 2015) and 17 Introduction for the Mozambique Institute (2014).
Ntimbe Caetano is the outcome of Simão’s research on the concept of Liberated Zones (a military and social space created during the 60-70’s in Mozambique and Tanzania). Simão’s focus is on how, during the Mozambique guerrilla war, radical ideas were supported and transmitted through pedagogy and other knowledge expressions linked to oral transmission - like songs and dance - enacting the seeds for political change.